Już od pewnego czasu kierujesz spojrzenie ku Szwecji? Zastanawiasz się czy ten kierunek oby jest na pewno dobrym pomysłem na twój biznes? Masz chęć właśnie tam spróbować swoich sił? Jak wystartować ze swoim biznesem w Szwecji? Kilka praktycznych wskazówek, które warto wziąć sobie do serca.
Szwecja jest najlepsza na świecie w niemal wszystkim
Przyglądając się wielu rankingom i statystykom jest aż nazbyt oczywiste, że Szwecja jest jednym z najlepszych krajów na świecie. Brzmi to dość patetycznie, ale ona ma niemal wszystko na wagę importu: od równości płac dla kobiet i mężczyzn, startupów technologicznych, możliwości rozwojowych dla firm, przez systemy emerytalne i jakość służby zdrowia aż po postęp społeczny.
US News & World Report pokazuje, że Szwecja jest nie tylko dwudziestym najpotężniejszym narodem na świecie, ale jest szóstym najlepszym krajem na świecie pod względem większości najważniejszych kategorii.
W czym oni są tacy „najlepsi”. Oto krótka ściągawka:
- Szwecja i Szwedzi mają nos do robienia interesów. Nie tak dawno temu Forbes uznał ten kraj za najlepszy na świecie do prowadzenia działalności gospodarczej – myśląc o swoim biznesie tutaj trafiłeś więc w dziesiątkę!
- Najbardziej konkurencyjna gospodarka na świecie – patrz na Globalny wskaźnik zrównoważonej konkurencyjności, dane mówią same za siebie!
- Globalna mekka technologiczna. To właśnie tutaj wyprodukowano takich gigantów jak Spotify, Klarna, King i iZettle.
Najlepsi w krajach skandynawskich w budowaniu globalnych marek. Jest domem dla wielu innowacyjnych technologii oraz dla najbardziej renomowanych i znanych marek na świecie, w tym m.in. dla: Volvo, Electrolux, Ericsson, IKEA i H & M. - Najbardziej różnorodna gospodarka w krajach skandynawskich. Ponadto 14 z 25 najcenniejszych skandynawskich marek pochodzi ze Szwecji.
- Według HSBC Szwecja jest także najlepszym krajem nordyckim na świecie, jeśli chodzi o emigrantów zawodowych.
- Pionierska gospodarka cyfrowa, najbardziej bezgotówkowa społeczność w regionie, mają też najszybszy internet!
- Eurostat podaje, że właśnie w tym państwie można znaleźć najwyższy odsetek personelu badawczo-rozwojowego w rankingu siły roboczej. Oni po prostu są innowacyjni!
- Według indeksu Country RepTrak ma najlepszą reputację na świecie.
- Sztokholm jest najbardziej renomowanym skandynawskim miastem na świecie, zajmując piąte miejsce na globalnej liście The Reputation Institute.
- Najlepsi specjaliści PR na świecie. Ich talent pomógł takim firmom jak m.in.: Absolut, H & M i Volvo w podbiciu światowych rynków.
- Najlepsi eksporterzy muzyki na świecie.
- Idealne miejsce dla kobiet. Dlaczego? Częściowo wiąże się to z jedną z najwęższych różnic w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn na świecie. Ponadto to właśnie tu aż 2/3 kobiet posiada uniwersyteckie dyplomy.
- Piąte miejsce na świecie pod względem systemów emerytalnych oraz miejsc do przejścia na emeryturę. Szwecja jest również uważana za trzeci najlepszy kraj na świecie do starzenia się.
- Pionier w zakresie zarządzania, wolności prasy i walki z korupcją.
- Jeden z najlepszych systemów opieki zdrowotnej na świecie i trzeci najzdrowszy kraj na naszym globie.
- Czwarta najwyższa długość życia na świecie
Brzmi to oszałamiająco, prawda…?
Wystartuj ze swoją firmą w Szwecji
Zrób porządny reaserch
Reaserch to podstawa. Zanim podejmiesz faktyczną decyzję powinieneś zgromadzić jak najwięcej potrzebnych danych.
Jak to zrobić? Internet sprawia, że kilkoma kliknięciami możemy dotrzeć do bardzo wielu informacji. Szwedzki świat wirtualny jest łatwo dostępny, bez problemu zdobędziesz wiele cennych danych, dotrzesz do interesujących źródeł czy natkniesz się na masę inspiracji.
Możesz również skontaktować się z organizacją branżową zajmującą się zakresem działać, który cię interesuje. W ten sposób dotrzesz do wielu statystyk, danych i informacji z interesującego cię sektora.
Oto wybór użytecznych organizacji w niektórych z najpopularniejszych sektorów start-upów:
- Szwedzkie Stowarzyszenie Hoteli i Restauracji – informacje dla szwedzkiej branży hotelarskiej,
- Szwedzka Federacja Handlowa – informacje dla sektora handlu hurtowego i detalicznego,
- Szwedzka Federacja Budownictwa – organ handlowy dla branży budowlanej w Szwecji,
- Szwedzkie IT i Telecom Industries – organizacja dla firm z obszaru obejmującego niektóre z największych i najbardziej znanych branż w Szwecji,
- Lantmännen – organ krajowy zajmujący się rolnictwem i zasobami rolnymi.
Zbuduj swoją sieć
Jednym z kluczy do sukcesu w biznesie jest sprawienie, aby Twoja sieć działała bez względu na kraj, w którym się znajdujesz.
Poza przyjaciółmi, współpracownikami i krewnymi, których możesz mieć w Szwecji, powinieneś się zastanowić „gdzie” oraz „w jaki sposób” znaleźć osoby o podobnych poglądach jak ty. Jak do tego się w ogóle zabrać? Oto nasze inspiracje dla ciebie:
Skontaktuj się z lokalnym oddziałem Szwedzkiej Fundacji Pracy i Społeczeństwa (Nyföretagarcentrum) czy z Business Sweden. W czym mogą one ci pomóc? Przede wszystkim ułatwią ci nawiązać kontakt z innymi firmami i prowadzą doradztwo.
Wejdź na stronę internetowa verksamt.se – utworzyły ją: Urząd Rejestracji Spółek, Urząd Podatkowy i Agencja ds. Wzrostu Gospodarczego i Regionalnego. Tu można spróbować poszukać doradców.
Szwedzi są ludźmi żyjącymi światem online. Gdy nawiążesz dużo kontaktów skorzystaj z narzędzi społecznościowych, takich jak np.: LinkedIn i Facebook.
Uzyskaj pozwolenia
Pamiętaj, że niektóre typy firm w Szwecji wymagają zezwolenia na działalność. Wejdź na stronę: Verksamt.se. Znajdziesz na niej przydatną listę różnych zawodów i firm, które wymagają zezwoleń, a także dane kontaktowe organów, które je wydają.
Zarejestruj swoją firmę
Jednoosobowa działalność gospodarcza będzie identyfikowana w Szwecji przez twój osobisty numer identyfikacyjny (personnummer). Przydziela go Szwedzka Agencja Podatkowa (Skatteverket).
Kluczowym krokiem rozpoczynającym działalność jako jednoosobowa firma rejestrująca się jako F-skatt – „F tax” („F” oznacza företagare – przedsiębiorca).
Agencja podatkowa ma broszurę wyjaśniającą w jaki sposób działa podatek „F”. Znajdziesz tam informacje o tym, gdzie znaleźć odpowiednie formularze do rejestracji. Są one dostępne tylko w języku szwedzkim – ważne jest, aby były prawidłowo wypełnione. Dobrym pomysłem jest więc poproszenie o pomoc księgowego i / lub umówienie się osobiście z agencją podatkową w celu uzyskania wskazówek.
Nie znasz szwedzkiego, a chcesz mieć świadomość co znajduje się w broszurze wydawanej przez agencję podatkową? To żaden problem w dzisiejszym świecie. Wybierz renomowane biuro tłumaczeń, złóż zamówienie na translację ze szwedzkiego na język polski. Jeśli zależy ci na czasie – zaznacz, że liczysz na ekspresowe tempo przekładu. Co ważne, nie musisz w tym celu nawet opuszczać własnego domu. Istnieje możliwość załatwienia wszystkiego online. Nie zwlekaj! Czeka na ciebie sukces!
Natomiast jeśli władasz szwedzkim dość swobodnie, agencja podatkowa oferuje także bezpłatne spotkania informacyjne. W ten sposób możesz uzyskać krok po kroku pomoc na temat założenia firmy.
Warunki zamieszkania w Szwecji
- Szwecja ma inne zasady i regulacje dotyczące warunków zamieszkania dla osób przeprowadzających się do Szwecji w celu założenia firmy, w zależności od ich obywatelstwa.
- Obywatele Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) i Szwajcarii mają prawo do pobytu w Szwecji, ale muszą zarejestrować się w Szwedzkiej Radzie ds.
- Migracji w ciągu trzech miesięcy od przybycia do kraju. Po ustaleniu prawa pobytu możesz ubiegać się o osobisty numer identyfikacyjny.
- Jeśli jesteś tymczasowym rezydentem w Szwecji, możesz złożyć wniosek do agencji podatkowej o numer koordynacyjny, który zastąpi osobisty numer identyfikacyjny i pozwoli ci ubiegać się o status podatku „F”.
Zrób biznesplan
Pamiętasz, że na początku doradzaliśmy ci przeprowadzenie prywatnego gruntownego reaserchu rynku? Jeśli już zadecydowałeś, co chcesz sprzedawać lub jaki obszar eksplorować, pora to wszystko przelać na papier. Dobry plan biznesowy jest niezbędny, to pierwszy krok do zrealizowania twojego marzenia o firmie w Szwecji, ale także dobry powód, aby inni cię wysłuchali – banki, inwestorzy czy potencjalni klienci.
Pamiętaj, że w każdym kraju kładzie się nacisk na co innego – w niektórych najważniejsza jest sama idea, w innych finanse. A co liczy się najbardziej w Szwecji?
Verksamt.se oferuje doskonały przewodnik po tym, czego szwedzcy bankierzy, inwestorzy i władze szukają w biznesplanie. Na pewno jesteś ciekawy, na co zwracają uwagę Szwedzi, prawda?
Zatrudnij pracowników i rób to legalnie
Jeśli jesteś już w tym szczęśliwym momencie, że wszystko idzie po twojej myśli i możesz zatrudnić pracownika lub pracowników pamiętaj, że nieznajomość prawa szkodzi. Szwecja to nie Polska. Nawet jeśli uważasz, że wiesz wszystko na temat prowadzenia biznesu, miej świadomość, że zapewne jest to wiedza i przepisy pochodzące z krajowego podwórka. Dobrze jest znać podstawowe zasady szwedzkiego prawa pracy.
W jaki sposób najłatwiej wgryźć się w temat? Warunki zatrudnienia w Szwecji reguluje Ustawa o ochronie zatrudnienia (Lagen om Anställningsskydd) – niestety jej strona internetowa w jest w języku szwedzkim.
Szwedzki to żadna bariera. Znajdź dobre biuro tłumaczeń i wyślij im tekst ustawy lub link do strony internetowej, na której można ją znaleźć. Jeśli zależy ci na otrzymaniu przekładu z szwedzkiego na język polski w ściśle określonym czasie pamiętaj, aby to zaznaczyć podczas korespondencji lub rozmowy z osobą przyjmującą zlecenie.
Co zawiera ustawa?
- stanowi, że umowy o pracę są zawierane na czas nieokreślony, chyba że umowa o pracę mówi inaczej,
- zawiera również opis czterech rodzajów umów o pracę na czas określony, obejmuje wszystko: od tymczasowej pracy zastępczej po specjalne ustawodawstwo dla osób w wieku powyżej 67 lat.
Znajdź właściwą księgową
Istnieje wiele wykwalifikowanych firm, które specjalizują się w pomocy małym firmom, takim jak twoja. Jak znaleźć dobrą księgową /dobrego księgowego?
- Najprostszy sposób to poproszenie innych przedsiębiorców o polecenie osoby, z którą współpracują.
- Skontaktowanie się ze Stowarzyszeniem Szwedzkich Konsultantów ds. Księgowości.
- Konsultant ds. Rachunkowości może nauczyć cię prawidłowego sporządzania faktur zgodnie ze szwedzkimi przepisami i przepisami.
Pamiętaj, że zatrudnienie księgowego nie zwalnia cię z odpowiedzialności za zrozumienie podstawowej księgowości.
Sfinansuj swoje przedsięwzięcie
Musisz upewnić się, że możesz opłacać regularne rachunki za firmę, gdy wystartujesz ze swoim przedsiewzcięciem. Być może wykorzystasz tu swoje oszczędności na sfinansowanie pierwszych kilku miesięcy.
Oczywiście możesz również złożyć wniosek do banku o pożyczkę biznesową, ale miej na uwadze, że będą wymagać od ciebie pewnego rodzaju zabezpieczenia.
Alternatywą dla finansowania jest Almi Företagspartner (Almi), państwowa firma, która pomaga firmom w uzyskaniu kapitału i doradztwie.
Zorganizuj się
Chodzi nam o to, abyś zorganizował sobie swój czas pracy i określił konkretne zadania. Pamiętaj, że skupienie się na sprzedaży nie sprawi, że sprawy administracyjne twojej firmy załatwią się same za siebie.
Każdego miesiąca warto poświęcić choć trochę czasu na podsumowania – sprawdź, co udało ci się zrobić, co osiągnąć, jakie są twoje postępy (a może stoisz w miejscu?). Radzimy porozmawiać z doradcą finansowym o opłatach i podatkach. W ten sposób bardzo szybko będziesz mógł usprawnić swoją firmę, wprowadzić niezbędne poprawki i szybciej znaleźć się w miejscu, w którym pragnąłeś – czyli zrealizować określony cel i odnieść sukces.
Niech nieznajomość szwedzkiego nie stanie ci na drodze do sukcesu w Szwecji! Wszelkie tłumaczenia z języka polskiego na szwedzki czy z języka szwedzkiego na polski możesz powierzyć zaufanemu tłumaczowi. Jeśli nie znasz nikogo takiego udaj się w jego poszukiwaniu do renomowanego biura tłumaczeń.