Polska i Francja – ważni partnerzy handlowi

Brak komentarzy Share:

Polska utrzymuje ożywione stosunki z Francją. Jest to wspólpraca korzystna zwłaszcza dla naszego kraju – Francja jest gospodarczą potęgą, wnosi do budżetu Unii Europejskiej blisko 20% dochodu, tym samym plasując się na drugim miejscu pod tym względem. Francja – wraz z Niemcami, Wielką Brytanią, Włochami, Stanami Zjednoczonymi, Kanadą, Japonią i Rosją – jest członkiem grupy G8 – najbogatszych krajów na świecie. Francuzi importują do Polski towary o wartości przekraczającej 6 mld euro rocznie. Jednak polski eksport do Francji ma wartość jeszcze wyższą, bo ponad 8 mld euro rocznie! Już na przykładzie powyższych danych widać, że Polska i Francja potrzebują się wzajemnie.

Wymiana handlowa z Francją najzwyczajniej się opłaca. Francja, jako druga gospodarka w Europie i piąta na świecie, jest dobrym rynkiem zbytu dla towarów wszelkiego rodzaju. W Unii Europejskiej gospodarkę francuską prześcigają tylko Niemcy, natomiast w skali światowej ustępuje ona potęgom jak Stany Zjednoczone, Chiny oraz Japonia. PKB francuskie w 2016 r. wyniosło 2,23 tryliarda EUR, przy wartościach 14,82 tryliarda EUR w całej Unii Europejskiej i 3,13 tryliarda EUR w pierwszej gospodarce Unii – Niemczech. W zestawieniu tym również nasz kraj nie wypadł źle – plasujemy się na 6. miejscu, za Hiszpanią, Włochami i Wielką Brytanią.

Dokładne dane widać poniżej:

  • Niemcy 3,134
  • Francja 2,228
  • Wielka Brytania 2,366
  • Włochy 1,672
  • Hiszpania 1,113
  • Polska 0,424*

*PKB w poszczególnych krajach Unii Europejskiej w tryliardach; dane za 2016 r. Dostrzegalna jest co prawda przepaść pomiędzy dochodem Polski a chociażby sąsiedniej w zestawieniu Hiszpanii. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że przed nami znajdują się kraje–ojcowie UE, naprawdę mamy powody do dumy!

Gospodarka francuska

Sektorami gospodarki, które przynoszą największy dochód Francji, są przemysły chemiczny, motoryzacyjny oraz spożywczy. Jedynie w 2012 r. w kraju tym wyprodukowano blisko 2,5 miliona samochodów. Rynkiem zbytu dla Francji jest przede wszystkim Unia Europejska, na terenie której dokonuje się ok. 60% transakcji handlowych.

Francja to kraj wysoko uprzemysłowiony, a najważniejszymi gałęziami przemysłu są tam:

  • przemysł chemiczny i farmaceutyczny (z markami takimi jak Pierre Fabre, La Roche Posay, Avene itp.),
  • przemysł elektromaszynowy (Schneider Electric),
  • branża telekomunikacyjna oraz informatyczna (Alcatel, SFR, France Télécom, Vivendi),
  • przemysł lotniczy (np. AirFrance),
  • przemysł artykułów luksusowych (Dior, Chanel itp.),
  • przemysł motoryzacyjny (m.in. Renault).

Wiele marek francuskich znanych jest na całym świecie. Produkty te cieszą się niesłabnącą popularnością ze względu na wysoką jakość. Ważnym sektorem gospodarki tego kraju jest również turystyka. Wpływy z tego sektora do gospodarki francuskiej szacuje się na około 80 mld EUR, przy czym z roku na rok rosną. Najchętniej odwiedzanym miejscem we Francji jest oczywiście Paryż, oferujący przyjezdnym bogatą ofertę kulturalną, ale popularnością cieszą się również Prowansja, dolina Loary czy Lazurowe Wybrzeże. Turystyka zapewnia Francji ok. 7% PKB.

Rolnictwo Francji

Przy tak wysokim stopniu uprzemysłowienia dziwić może fakt, iż Francja jest krajem w gruncie rzeczy rolniczym – to pierwszy europejski i drugi światowy (po Stanach Zjednoczonych) eksporter produktów rolniczych.Tereny rolnicze stanowią blisko 60% powierzchni tego kraju I pozwalają na wytwór produktów spożywczych, które stanowią siłę gospodarki francuskiej. Oparty na rolnictwie francuski przemysł spożywczy dostarcza tamtejszej gospodarce blisko 18% dochodu. Najpopularniejszymi towarami spożywczymi pochodzącymi z rynku francuskiego są z pewnością wina i sery. Poza tym dobrze prosperującymi branżami są branże zbożowa, mleczarska, cukrownicza oraz mięsna. Na tak wysoki rozwój sektora rolniczego pozwala fakt używania nowoczesnych technologii – inwestuje się w dobrej jakości sprzęt oraz sposoby pielęgnacji . Nie bez znaczenia jest też to, że Francja jest zróżnicowanym pod względem geograficznym krajem – w każdym regionie zachodzi duża specjalizacja w wąskiej kategorii wyspecjalizowanych produktów rolnych.

Najważniejsze z nich to (w nawiasach wymieniono najważniejsze regiony pozyskiwania danego produktu):

  • wino 6 mln ton rocznie (Langwedocja, Prowansja, Akwitania)
  • ryby, owoce morza 177 mln ton rocznie (Marennes-Oléron, Concarneau, Guilvinec, Lorient) zboża 75 q z ha (Pikardia)

Eksport towarów polskich do Francji

Francuzi również lubią polskie produkty. Chwalą ich jakość i cenią jako zdrowe i nieprzetworzone (jeśli chodzi o żywność). Blisko połowę towarów eksportowanych z Polski do Francji stanowią urządzenia mechaniczne – pojazdy i sprzęt transportowy, luksusowe jachty i łodzie, różnego rodzaju sprzęt elektryczny. W tej grupie prym wiodą firmy takie jak Inter Groclin Auto S.A., Oponeo, Wielton oraz Inter Cars S.A. Kolejną grupą produktów są produkty spożywcze i rolnicze – wśród znanych Francuzom marek można wymienić producenta makaronów Artlex, firmę cukierniczą Cuprod czy specjalizujący się w produkcji wyrobów mięsnych koncern Duda. Do poularności polskich wyrobów spożywczych przyczyniają się poza tym organizowane w supermarketach (np. Intermarche) “tygodnie polskie”, w trakcie których można kupić polskie produkty. Sympatią Francuzów cieszą się również polskie meble i wyroby okiennicze – nasz kraj jest aktualnie czwartym importerem wyrobów meblarskich we Francji. Nasze marki, które podbiły rynek francuski, to np. Oknoplast i Vox. W ciągu ostatnich dziesięciu lat eksport towarów polskich wzrósł dwukrotnie. Ten trend zdaniem obserwatorów najprawdopodobniej się utrzyma, a wszystko za sprawą nienagannej jakości polskich produktów.

Francja chce inwestować w Polsce

Z wymienionych wyżej powodów Polska jest dla francuskich firm atrakcyjnym rynkiem inwestycji. Coraz więcej francuskich firm deklaruje chęć inwestycji w kraju nad Wisłą. Już teraz Francja jest trzecim – po Niemczech i Holandii – inwestorem w Polsce. Działa u nas ok. 1500 firm z kapitałem francuskim, które stwarzają prawie 200 tys. stanowisk pracy. Wartość inwestycji francuskich szacuje się na ok. 100 mld zł. W co najchętniej inwestują Francuzi w naszym kraju? Wśród najpopularniejszych branż pod tym względem są przemysł, handel oraz komunikacja. Inwestorzy są zadowoleni z podjętych działań – blisko 90% z nich zamierza rozszerzyć swoją działalność o kolejne inwestycje. Pomimo sygnalizowanych przez nich problemów, np. wysokiego poziomu biurokracji, Polska stanowi dla nich atrakcyjny rynek.

Dzięki takim ocenom Polska staje się coraz atrakcyjniejszym krajem również dla inwestorów pochodzących z innych krajów, co jest niezaprzeczalnie pozytywnym zjawiskiem.

Previous Article

Korzyści zarządzania terminologią w firmie

Next Article

Twój biznes w Albanii

You may also like